30 January 2022

Basikal MTB : Impian menjadi kenyataan (Simpan di sini sebagai kenangan)

Assalam semua,
Idea membina sebuah basikal berbody carbon tercetus selepas saya menjual basikal MTB saya sebelum ini iaitu s-works stumpjumper. Saya jual RM5k. Spesifikasi basikal tu adalah seperti berikut:

S-Works Stumpjumper MTB
Frame S, 15.5"
Handlebar : Specialized
Fork: Rockshox
Wheelset ZTR Crest 29"
Hub Novatech
Brake Deore
FD XT 2 speed
RD X9 10 speed
Pedalclip XT
Crank X9
Saddle : Fizik Tundra
Seatpost : S-Works
Bottlecage: Specialized



Pada bulan Ogos, saya mula survey basikal-basikal di internet yang saya rasakan memenuhi minat, citarasa saya dari semua segi sama ada warna, jenama, specsifikasi, bentuk frame dan lain2. Pd akhirnya saya temui satu jenama yang paling sesuai iaitu SantaCr_uz Hig_hball CC keluaran dari syarikat besar MTB iaitu Sant@Cru_z. 


Lalu, pada 1 Oktober 2021, setelah membuat , saya cuba meng'order' 1 unit frame carbon di Aliexpress (dr China) yang geomterinya sama dengan model pilihan saya tadi. (siap buat photoshop utk membandingkan frame ori dengan di aliexpress). Banyak review positif dari pembeli membuatkan saya lebih yakin. 

(bersambung...)







No comments: